איך חוסכים בעלויות בנייה בעזרת יועץ קרקע?

לוגו ענף מהנדסים בע"מ

דמיינו לכם בית גדול ומרשים כמו שתמיד חלמתם… דמיינו גינה יפה, חדרים מרווחים ואת מטבח החלומות שלכם. הילדים שלכם רצים לכל עבר, גדלים, משחקים, משתנים. ארוחות משפחתיות בחדר האוכל שאתם עיצבתם, ימי שישי בסלון צופים בסרט. דמיינו סדקים שמתחילים להיפער בקירות, שקעים ברצפה ובתקרה, ותזוזה של מרצפות. דמיינו שכל הכסף שהשקעתם יורד לטמיון ותצטרכו להתחיל מההתחלה ולתקן נזקים בעלויות של מאות אלפי שקלים, וזאת רק כי הקרקע לא נבדקה כמו שצריך לפני בנייה.

זה נשמע כמו תרחיש מאיים, אבל הוא קורה בלא מעט בתים בישראל.

במאמר זה נדבר על איך למנוע מצב כזה בעזרת כמה דרכים:

1. מידע על ייעוץ קרקע והעבודה בשטח.

2. מה עלול לקרות במידה ועובדים עם אנשי מקצוע לא מתאימים.

3. איך בתכלס אפשר להפחית בעלויות הבנייה.

 

תחום ייעוץ הקרקע ועבודתו בשטח:

 
בשנים האחרונות, תחום ייעוץ הקרקע והביסוס התחיל לתפוס תאוצה, יועצי הקרקע הפכו להיות פופולריים יותר, ואף בחלק גדול מוועדות התכנון והבנייה דוח קרקע הפך לדרישה מקדמית לקבלת היתר הבנייה. בנוסף לכך, אנשים החלו להבין שבניית בית או בניין, הפך להיות דבר יקר ערך, ואם יש את האפשרות לחסוך בעלויות, כדאי לקפוץ עליה. אז החלטתם לבנות בית או בניין, קניתם שטח, שכרתם את שירותיו של אדריכל שתכנן לכם את המבנה ועכשיו מגיע הרגע המיוחל – מתחילים בתהליך הוצאת ההיתרים לבנייה!
 
זה השלב שבו נכנס הקונסטרוקטור (מהנדס הבניין) לתמונה, ומתחיל את תכנון השלד ובראשם תכנון היסודות. אבל כאן עלולות להתחיל בעיות.
 
במדינת ישראל אין חובה חוקית לשכור את שירותיו של יועץ קרקע מוסמך, היות ומהנדס הבניין אמור לדאוג גם לתחום של סקר הקרקע ותכנון היסודות. העניין הוא שמהנדסי בניין לרוב לא עוברים הכשרה מתאימה לבדיקת הקרקע, הם לא מוכשרים להנדסת קרקע  והם לא מומחים בתחום פתרונות הביסוס.
 
יועץ קרקע הוא מהנדס, בעל תואר שני בהנדסה אזרחית, בהתמחות ספציפית הנקראת הנדסת קרקע וביסוס. יש קונסטרוקטורים שעובדים עם יועץ קרקע משלהם, במקרה כזה, חשוב לוודא שמדובר ביועץ קרקע מומלץ עם הכשרה מתאימה.
 
קונסטרוקטור שאינו עובד עם יועץ קרקע בעצם לוקח על עצמו את האחריות הבלעדית לתכנון היסודות. מצב זה עלול להוביל להוספת חומרים נוספים לבניית היסודות שאין בהם צורך, ולייקר את הבנייה באופן משמעותי וכל זאת בכדי להיות בצד ה”בטוח” והשמרני של התכנון.
 
יועץ קרקע בדרך כלל יעבוד עם גיאולוג הנדסי אשר יבצע בדיקות בשטח בהתאם לגודל הפרויקט וסוג הפרויקט. בדרך כלל יבוצעו קידוחי ניסיון שמהם נאספים דוגמאות קרקע, בדיקות מעבדה, סקר גיאולוגי ועוד כדי לבדוק את סוג הקרקע, לקבוע את תכונותיה ההנדסיות ולהניח עליה את היסודות המתאימים.

מלא את פרטיך ונציג החברה יחזור אליך בהקדם

מה עלול לקרות במידה ולא תעבדו עם אנשי המקצוע הנכונים?

1. לא יונפק דו”ח קרקע, או שיונפק דו”ח לא מספיק מקצועי שעל פיו יונחו יסודות שאינם מתאימים לסוג הקרקע. המבנה עלול להינזק במהלך השנים, והנזק יעלה מאות אלפי שקלים במקרה הטוב.
 
2. לא יונפק דו”ח קרקע, או שיונפק דו”ח לא מספיק מקצועי, ואנשי המקצוע, על מנת לכסות על עצמם מנזקים עתידיים, יניחו יסודות  בהיקפים ובמקדמי בטיחות גדולים מהנדרש אשר יקרים משמעותית. מה שיוביל אתכם לשלם כסף מיותר שנע בין עשרות למאות אלפי שקלים, על חומרי בנייה שלא היה בהם צורך.
 

 אז איך דואגים לחסוך לעצמנו כסף בבנייה?

 
מוודאים עם מהנדס הבניין לפני תחילת העבודה כמה דברים:
 
● שיש לו הכשרה לעשות סקר קרקע מקצועי ולהוציא דו”ח קרקע רלוונטי לבנייה.
● במידה ואין לו, מוודאים שהוא עובד עם יועץ קרקע מומלץ ומוסמך!
● או שפשוט מחפשים יועץ קרקע בעצמכם.
 
לסיכום, בניית בית זאת חוויה ארוכה ומיוחדת שעולה לא מעט כסף. זה המבנה שבו תחיו ותקימו משפחה. הוא צריך לעמוד בכל סיטואציה שלא תגיע. חשוב לעבוד עם אנשי המקצוע הנכונים. תחסכו לעצמכם כסף, ותחסכו כאבי ראש עתידיים. 
 

מלא את פרטיך ונציג החברה יחזור אליך בהקדם